נהיגת חורף של שנות ה- 2000 מורכבת יותר מנהיגת חורף של העשור הקודם. בשנות ה- 2000 כולם ממהרים יותר, לחוצים יותר, מדברים בטלפון הנייד בדיבורית או על רמקול תוך כדי נהיגה, מסתכלים בווייז שמכוון את הדרך ושומעים מוזיקה תוך כדי נהיגה. בנוסף לכך, תשתית הכבישים התפתחה ונהייתה מורכבת יותר: כבישים נוספים עם יותר מסלולים בכל כביש, יותר מחלפים, התווספו עוד גשרים ועוד מנהרות.
נהיגה כשלעצמה הנה פעילות מורכבת הדורשת שימוש במיומנויות רבות כמו ריכוז, ערנות, "קריאה נכונה" של הכביש ותגובה בהתאם ובזמן. בחורף מתווספים גורמים סביבתיים כגון: גשם, כביש חלק, בוץ, ערפל, אדים על השמשה, אשר הופכים את הנהיגה ל"מאתגרת" יותר.
מודעות לגורמי הסיכון והתמודדות נכונה איתם יכולה לסייע לנו לעבור את החורף בשלום.
להלן מספר טיפים לנהיגת חורף בטוחה:
הבסיס להרגלי נהיגה נכונה בחורף הוא להוריד 10 קמ"ש ממהירות הנסיעה ולהקפיד על שמירת מרחק נסיעה גדול יותר מהרכב שמלפנים ומהרכב שמאחור. אם רכב נצמד אליכם - תנו לו לעקוף והימנעו מבלימת פתע.
זמן הוא משאב יקר וכאשר אנו לא עומדים בזמנים אנו מתחילים להילחץ ולעשות טעויות בכביש. בחורף הנסיעה איטית יותר ויש יותר פקקים, לכן חשוב לקחת בחשבון מקדמי ביטחון של זמן הנסיעה, על מנת לאפשר נהיגה בביטחון ובבטיחות.
נוחות בנהיגה מאפשרת לנו להתרכז טוב יותר בכביש, לכן אני לא ממליצה לנהוג עם מעיל או עם בגדים שעלולים לסרבל את התנועתיות. כמו לפני כ יציאה לנהיגה, בדקו שהכיסא וההגה בגובה נכון ושהמראות מכוונות. כמו כן, יש להימנע מנעליים מגושמות וכבדות שינטרלו את תחושת הדוושות. בהקשר של הדוושות – חשוב לוודא שהגומיות שעליהן אינן שחוקות או חסרות. במידה וכן, יש לשים חדשות- ובכך למנוע החלקת הרגל מהדוושה (במיוחד עם נעל שהסוליה שלה רטובה מגשם).
בעיקר בחורף חשוב להקפיד על תחזוקת הצמיגים: לשמור על לחץ אוויר מדויק בהתאם להוראות יצרן הרכב, על מנת לשפר את האחיזה ואת ניקוז המים בין הצמיג לאספלט.
לצמיג, כמו לכל מוצר מדף, יש תאריך תפוגה המופיע על גבי דופנו. ההמלצה היא להחליף צמיג כל 3-4 שנים. הצמיגים נשחקים עקב חשיפתם לכבישים "רותחים", מהירות נסיעה גבוהה ועומס נוסעים ברכב. בדקו מקרוב את הצמיג: אם הגומי נראה בלוי יבש סדוק ועומק החריצים קטן מ- 2 מ"מ – הצמיג שחוק, מסוכן לנהיגה ויש להחליפו מיד. החלפת צמיגים נעשית תמיד בזוג ויש להקפיד שהזוג החדש יהיה הזוג האחורי. וודאו כי ממועד היצור שלהם ועד הקניה לא עברה יותר משנה.
בחורף יורד גשם וכתוצאה מכך יש נתז בוץ ושמן על שמשת הרכב ממכוניות חולפות. מגבי הרכב יסייעו לנו לנקות את השמשה ולכן חשוב לוודא שהם תקינים. המגבים לבדם לא יכולים לנקות ביעילות את השמשה ללא עזרתם של המתזים, לכן יש לוודא גם את תקינותם ושמיכל המתזים מלא בנוזל לניקוי החלונות. לפני הכניסה לרכב מומלץ לנקות את המראות והחלונות מהלכלוך המצטבר באמצעות מטלית ומגב יד. בנוסף, הנהג יראה טוב יותר את הדרך כשפנסי החזית שלו נקיים ופועלים כהלכה.
הגשם והיווצרותם של אדים על החלונות ברכב מצמצמים את הראות מקדימה, בצידי הרכב ומאחוריו. במצב זה יש להדליק את החימום ברכב יחד עם מיזוג האוויר כשפתחי האוורור מכוונים לשמשה הקדמית והאחורית, על מנת לגרום להתפזרות האדים במהירות. בנוסף, מומלץ להשאיר חלון אחד מעט פתוח ולאפשר לאוויר נקי לאוורר את הרכב
רכב שפנסיו פועלים היטב נראה טוב יותר, במיוחד כשיורד גשם, לכן חשוב לוודא את תקינות תאורת הרכב. לא לשכוח שבחורף יש להדליק אורות גם בשעות היום.
בחורף יש לעיתים ערפל שגורם להגבלת שדה הראיה. במצבים כאלה כדאי להדליק אור מעבר או אורות ערפל, להאט את מהירות הנסיעה ולהיעזר בקו השוליים כדי להישאר במסלול.
גשמים זו ברכה, אך גשם שוטף או "שבר ענן" יוצרים מסך של מים על השמשה והמגבים אינם מספיקים להסיר את המים. מכיוון שבארצנו גשם מסוג זה נמשך לרוב זמן קצר, יש להאט ובמקרים חמורים אף לעצור את הרכב במקום בטוח בצד הדרך, להפעיל אורות מצוקה, אולם לא לכבות את המנוע.
אם תנאי הכביש מאלצים אותנו להיכנס לשלולית, חשוב לנסוע לאט ולתת גז קבוע, על מנת שהרכב לא יכבה, מכיוון שמים נכנסו דרך האגזוז ו מערכת החשמל ברכב נרטבה. הסכנה בכניסה לשלולית קיימת עקב אחיזה נמוכה של הצמיגים ולכן יש לשמור על הגה ישר. מייד עם היציאה מהשלולית לחצו בעדינות על הבלמים למשך כ-2 שניות כדי לוודא את אחיזת הצמיגים בכביש ולזרז את ניקוז המים מהחריצים. כמובן שיש לעשות זאת רק במידה ואין רכב מאחוריכם.
ישנם מקומות שהנהיגה בהם מסוכנת עקב רוחות צד. ככל שהרכב נמוך יותר ובעל צמיגים רחבים, אחיזתו בכביש טובה יותר ולכן הוא פחות מושפע מהרוחות. במידה ובזמן הנהיגה אתם מרגישים שהרוח מזיזה אתכם, יש לאחוז בהגה היטב ולהקפיד להישאר במסלול.
בלימת חירום בכביש רטוב ברכב עם מערכת ABS - יש ללחוץ לחיצה רצופה בכל הכוח ובהחלטיות על דוושת הבלימה. המערכת נכנסת לפעולה ומונעת את נעילת גלגלי הרכב. ברכבים ללא ABS יש לפמפם עם הבלם עד לעצירת הרכב. אני ממליצה לכל נהג להשתתף בהדרכה לנהיגת חורף במגרש ההחלקה, שתסייע לקבל את התחושה האמיתית של בלימות חירום. התנסות זו תתרום להגברת הביטחון העצמי בנהיגה של האוחז בהגה במקרה של החלקה.
אומנם החורף זוהי תקופה גשומה שמאלצת אותנו לנהוג קצת אחרת וביתר זהירות, אך אל תשכחו שזוהי עונה קצרה וקסומה שמומלץ בחום ליהנות ממנה :-).